Розробки уроків


Розробки  уроків з української мови - 3 клас

Тема: «Префікси і прийменники. Творення слів за допомогою найуживаніших префіксів»
Мета:
§  сприяти формуванню пізнавальних інтересів, креативного мислення, самоосвітньої та комунікативної компетентностей учнів;
§  створювати умови для розвитку уявлення про прийменники і їх значення; вміння правильно вживати префікси та прийменники в усному та писемному мовленні; для формування дослідницьких навичок, умінь аналізувати та узагальнювати, робити висновки;
§  приділяти увагу вихованню поваги до мовних явищ, старанності, культури роботи в групі.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:  індивідуальні картки у вигляді пелюсток ( під час уроку які збираються у квіточку), схема роботи над вправою «Карусель», картки для групової роботи (дистанційний диктант, «карусель»), дзвіночок ( учитель відміряє час роботи над завданням), картинки для фізхвилинки «Веселі чоловічки».

Хід уроку

І. Організація класу

- Пролунав дзвінок, починається урок. Діти, перевірте, чи всі готові до уроку? Що нам необхідно під час уроку української мови? (Підручник, зошит, пенал, щоденник).
- Діти, вам подобаються казки? Наприклад мені, хоч я вже і дорослий, - дуже! А давайте сьогодні разом з вами створимо казку… Уявіть собі чарівний світ…
(Вправа «Керована уява»)
- Живуть у цьому світі старанні і уважні діти. А казкові феї – добрі і мудрі – допомагають їм здобувати міцні знання. Чарівний дзвіночок відміряє час. Є тут чарівна квітка, яка розпускається і росте, коли зростають знання учнів. Запрошую вас до чарівного світу навчання!
- Давайте спочатку відкриємо зошити, сядемо правильно, запишемо і запам’ятаємо дату нашого знайомства з казкою. . (Записують дату і слова «Класна робота». Тим часом вчитель ходить по класу і контролює правильність і охайність написання).

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

Фея Мудрості хоче перевірити, як ви виконали домашнє завдання. Візьміть червону пелюстку.
У першому стовпчику написані слова з домашньої вправи, у лівому – спільнокореневі до них. Ручкою з’єднайте їх стрілочками. Чарівний дзвіночок вкаже вам, коли треба закінчити цю роботу.
- Фея пропонує вам перевірити себе. (Можна викликати одного учня, оцінити).
Ще у вас було завдання – визначити у цих словах префікси. Але фея хоче спочатку спитати, що ж таке префікс? Зверніть увагу на запис на таблиці і  повторіть правило.  Правило неправильно написане «Частина слова, що стоїть після кореня називається префіксом. За допомогою префіксів утворюються нові речення.»).
       Ви чимось незадоволені? Правильно, мабуть, це витівки злого чаклуна. Допоможіть феї відновити правило. (Замінюються слова перед коренем  слова).
- Тепер позначте префікси в словах першого стовпчика.
- Перевірте себе.  Скажіть, а як, разом чи окремо пишуться префікси із словами?
Оцініть свою роботу на пелюстці – за кожне правильне слово – 3 бали., поставте бал у квадратику внизу. Прикріпіть першу пелюстку до серединки квітки .

ІІІ. Каліграфічна хвилинка. Оголошення теми уроку

- Наступна фея – фея Каліграфії  написала красиво тему нашого сьогоднішнього уроку. Але злий чарівник зачарував слова. (На дошці «розсипалися» слова «фікпреси» «менприйники»).Допоможіть зібрати слова. Фея зробила ваші ручки чарівними паличками. І тому вони у зошиті дуже красиво запишуть тему уроку: Префікси і прийменники

ІV. Мотивація навчальної діяльності

1. Проблемне питання
- Що таке префікс ми тільки що повторили. А що ж таке прийменники? Не знаєте?
2. Уточнення мети та завдань уроку
Фея Спостереження допоможе вам розібратися, чим відрізняються префікси від прийменників і як правильно їх вживати на письмі. І усі ці відкриття ви зробите самостійно, як справжні чарівники.

V. Первинне сприйняття нового матеріалу

1. Дослідницька робота
А) за впр.216.
- Фея Спостережень пропонує вам провести дослідницьку роботу Відкрийте підручник на с.93. Внизу знайдіть вправу 215. Будемо по порядку читати, записувати словосполучення і розмірковувати. Перейду через дорогу.
- Спишіть. Назвіть префікс у слові «перейду». Відмітьте. А що зв’язує між собою слова «перейду» і «дорогу»? Так, маленьке слово «через». Це і є прийменник. Підкресліть його.
Дійду до дороги. Запишіть.
- Назвіть слово з префіксом. Де в ньому префікс? А яке слово зв’язує між собою слова «дійду» і «дороги»? Як називається це слово?
Б) Висновки
- Фея Спостережень питає, хто помітив, як пишуться префікси із словами – разом чи окремо? (Разом) Чому? (Це частина слова) А прийменники? (Окремо). Чому? (Це окреме слово).
Зіставте з висновками на с.94. Ми так говорили?
- Цей висновок ми запишемо на наступній блакитній пелюстці. Порадьтеся з сусідом за партою і вставте пропущені у правилі слова.
(Вписують слова «Префікс – це частина слова, пишеться зі словом разом. Прийменник – це окреме слово, пишеться зі словами окремо.»)
ФІЗХВИЛИНКА
(на 15 хвилині). Прийом здоров’язбережувальної технології «Веселі чоловічки»
- Щоб подолати перешкоди, які буде ставити перед нами злий чаклун, треба бути сильними. Фея Здоров’я пропонує зробити декілька фізичних вправ. За дзвоником ви повертаєтесь по черзі до кожної стіни і виконуєте вправи, зображені на малюнку. (Остання картинка – дитина сіла за парту).
- Фізичні вправи зміцнюють тіло, а ми продовжуємо зміцнювати розум.
2. Проблемне питання

- А як же розпізнати, де префікс, а де прийменник?
(до) їхати (до) річки (по) плигала (по) гілках
Фея Пустунка-Веселунка хоче спробувати вставити між поданими словами своє слово. Що викликало ваш сміх? Правильно, так не говорять до швидко їхати, по хутко плигала.
Значить, доїхати і поплигала розривати не можна, бо це - слова з префіксами. А між прийменником і словом можна вставити ще слово.
- На цій же пелюстці допишіть ще слова у правило (Між прийменником і словом можна вставити ще слово, а між префіксом і словом – не можна.)
Фея Спостережливості дуже задоволена вашою роботою. А фея Мудрості знову хоче перевірити, як ви запам’ятали це правило. (Викликати учня, щоб розказав правило) У кого так записано? Прикріпіть пелюстку до своєї чарівної квітки.

VІ. Вправляння

- Давайте ще раз хором прочитаємо правило, яке ми самі склали.
«Префікс – це частина слова, пишеться зі словом разом. Прийменник – це окреме слово, пишеться зі словами окремо.. Між прийменником і словом можна вставити ще слово, а між префіксом і словом – не можна".
- Для того, щоб грамотно писати, вистачить тільки того, що ви вивчили правило? Так, його треба вчитися застосовувати. І феї допоможуть.
1. «Допиши словечко»
Фея Здоров’я пропонує вам взяти зелену пелюстку. Біля малюнків напишіть назву дії, яку ви виконували під час фізхвилинки.  Тільки думайте, як треба писати наприклад потягнувся - по це префікс чи прийменник? Як треба писати, разом чи окремо?
Присів (ла) 
Нахилилився 
Підскакував
§  А тепер придумайте і додайте слова з прийменником, щоб утворилося словосполучення.
§  Працюйте, доки не задзвенить дзвіночок.
§  Зачитайте утворені словосполучення.
§  Оцініть свою роботу на цій пелюсточці і прикріпіть її до серединки.
2. «Не може бути». (Усно!)
Фея Фантазії пропонує придумати і підставити до першого слова такі слова, щоб словосполучення набуло переносного значення, або означало те, чого на справді не буває.
- Наприклад: потягнувся в землю.
(Не зможуть, підсказує вчитель сам: нахилився над горою, підскакував до неба – переносне, підскакував до землі; нахилився до хмарки ...)

VІ. Узагальнення знань

1. Вправа «Орфографічний тренажер»
- Уявляєте, у нашій казці є тренажери не для м’язів, а для мозку. «Орфографічний тренажер» на …. пелюстці. Вам треба у кружечку біля слова поставити +, якщо слово пишеться разом, а – , якщо пишеться окремо. Знову дзвіночок вкаже на закінчення роботи.
(на) вчився (до) летів (до) сонця
(за) селом (по) біжу (по) стежці
- Обміняйтеся пелюстками. Перевірте і оцініть роботу товариша: за кожну правильну відповідь – 2 бали. (За дзвіночком). Поверніть пелюстку сусідові.
(Викликати по одному учню на кожен стовпчик - оцінити)
§  Прочитай перший стовпчик. У тебе було усе правильно?
§  Прикріпіть до серединки свої пелюстки.
2. Вправа «Дистанційний диктант»
- Феї хочуть перевірити вашу уважність.
- Ви об’єднаєтесь у групи по 4 учні. Той, кого я торкнуся чарівною паличкою, буде помічниками фей . Ваша задача: по дзвіночку підбігти до дошки, прочитати записане на аркуші словосполучення, запам’ятати його. Повернутися до своєї групи і продиктувати це словосполучення товаришам. А вони запишуть у зошит, як запам’ятали. Знову – дзвенить дзвіночок, і ви біжите за другим словосполученням.
Увійшов у клас. Добіг до берега. Поліз по гілці.
- Перевірте себе за зразком на дошці. Назвіть слова з префіксами. Як ви їх писали.
3. Вправа «Карусель»
Фея Веселунка запрошує вас покататися на чарівній каруселі. Працювати знову будете у групах. У вас є картки з реченнями.. (Вчитель показує схематичний алгоритм роботи). Перший учень позначає префікс і дописує потрібний за змістом прийменник, передає картку наступному учню. Той перевіряє зроблене товаришем, потім теж визначає префікс і дописує прийменник у наступному реченні. Передає картку наступному. І так до кінця. Спробуйте встигнути до дзвіночка. Можна тихенько допомагати один одному
Добігла … лісу, наїхав .. цвях, заскочив … двері, написав … папері.
- Перевіримо теж по колу: (Викликаємо по черзі по одному учню з кожної групи, вони зачитують по одному словосполученню).

VІІ. Домашнє завдання

§  Так само ви виконаєте домашню вправу 218. Відкрийте щоденник і запишіть. Правило вам поможе вивчити мудра чарівна квітка, яку ви – маленькі чарівники, сьогодні виростили.

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Усі феї зібралися, щоб остаточно впевнитися, як ви засвоїли новий матеріал. Я буду задавати питання, а ви хором будете відповідати «так» або «ні». А фея Доброти пошепки підказує вам, що можна підглядати у блакитну пелюстку.
Вправа «Так чи ні»

Префікс – це окреме слово (Ні)
Префікс – це частина слова (Так)
Префікс пишеться із словом разом. (Так)
Прийменник – це окреме слово (Так)
Прийменник пишеться зі словом разом . (Ні) 
Між прийменником і словом можна вставити іще слово(Так) 
Між префіксом і словом – не можна вставити іще слово. (Так)
Молодці ті, хто не помилявся. А що треба зробити тим, хто припускався помилок під час уроку? Правильно, вивчіть правило і потренуйтесь писати вдома слова з префіксами і прийменниками.
Я задоволений вашою роботою. А ви? Намалюйте у серединці своєї квітки «смайлик» відповідно вашому настрою після уроку. Покажіть мені квітки. Як багато посмішок. Нехай вони будуть на ваших обличчях після кожного уроку. А кожен урок буде чарівною казкою. Урок закінчено.

Висновки:

Використані на уроці вправи були спрямовані на формування нестандартного мислення, креативності. Це:
§  «Не може бути»;
§  узагальнюючі схеми та картки з завданнями мали нетрадиційну форму, а подавалися у вигляді пелюсток квітки.
На засвоєння знань та розвиток граматичних навичок були направлені завжди цікаві для дітей прийоми «Дистанційний диктант», «Орфографічний тренажер», «Карусель», гра «Так чи ні».
Тип даного уроку - комбінований, тому і структура його була з дотриманням основних етапів: перевірка домашнього завдання, мотивація, актуалізація опорних знань, первинне сприйняття, вивчення та узагальнення нового матеріалу, домашнє завдання.
Зміст та матеріали до уроку обирались із урахуванням вікових особливостей учнів 3-го класу. Це :
§  казкові феї з іменами, які відповідали використаним прийомам;
§  застосування ситуацій новизни і невизначеності поряд із наданням попередніх демонстраційних зразків;
§  використання  опорних схем;
§  неодноразове повторення правила та алгоритму у різних формах: дослід – висновок – ознайомлення з теоретичним матеріалом підручника – створення узагальнюючої схеми.
Для підвищення ефективності уроку застосовується:
§  рівномірне навантаження на всіх учнів класу,
§  на 15 хвилині рухова фізхвилинка, пов’язана зі змістом уроку і з використанням прийому здоров’язбережувальної технології «веселі чоловічки»;
§  доречна і логічна зміна різноманітних видів учбової діяльності, їх кількість і тривалість відповідали основним гігієнічним критеріям уроку (не більше семи видів і не довше 10хв на кожен вид);
§  раціональний розподіл часу на усі етапи уроку.
На кожному етапі здійснюються раціональне управління діяльністю учнів: організовується пізнавально-пошукова робота; ставляться проблемні питання, мотивувються їх розв’язання, надається допомога у вигляді зразків.
Поряд із традиційним оцінюванням використовується прийом «Кредит довіри», коли учні самостійно оцінюють виконання індивідуальних завдань, роботу товариша.
Для створення максимально ефективних умов роботи було представлено необхідне обладнання: підручники, наочний  матеріал, картки для індивідуальної та групової роботи.

Тема. Тренувальні  вправи  на  добір  ознак, характерних  для  окремих
предметів.     Птахи. Охорона  птахів.
Мета.  Формування  предметних  компетентностей :
ознайомити із  словами, що   відповідають  на питання  який?   яка? яке?
які? ( прикметники);
навчити   добирати  ознаки,  характерні  для окремих  предметів;
уміння  аналізувати, робити висновки;
виховувати  турботливе ставлення  до птахів.
Формування ключових  компетентностей:
уміння  вчитися :  розвивати  логічне  мислення, уміння  аналізувати,         робити висновки, контролювати  свою  навчальну  діяльність;
інформаційно – комунікативні :  розвивати уміння  аргументувати  і  відстоювати свою думку ;
.  здоров’язбережувальні:  попереджувати    перевтомлювання  дітей на уроці;
.  соціальні/  громадянські : удосконалювати   навички   продуктивної   співпраці, ініціативності;
.  загальнокультурні :   формування у школярів  культури  оформлення  письмових  робіт.
Тип  уроку :   комбінований
Основні  терміни та поняття : ознака, прикметник, птахи, охорона  птахів
Міжпредметні   зв’язки :   інтеграція  української   мови  та  природознавства
Обладнання :         презентація, картки, малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний  момент
   1.Вправа  для  зняття   стресу
Зараз  у  нас починається  урок    української  мови  та природознавства
·         Готові працювати ?
·         Тоді заплющить  очі  і  уявіть  себе  на  лісовій  галявині. Неочікувано  почав  дути    холодний  вітер. Вам дуже  холодно, ви  своїми  рученятами   обхопили  плечі, намагаючись  зігрітись. Вітер   вщухає, а  тепле, ласкаве  сонечко  зігріває   вас   своїми  промінцями . Вам стало  дуже  тепло, ви  поклали свої   ручки  на парту, потягнулися  до сонечка.
Але  знову подув  холодний  вітер. Вам  знову  стало холодно, ви, своїми  рученятами  обхопили  плечі, намагаючись зігрітись. Вітер  вщухає, а  тепле, ласкаве сонечко зігріває вас своїми  промінцями.
Вам стало дуже  тепло, ви  розплющили очі і  потягнулися до  сонечка, яке  сьогодні  завітало  до нашого класу .
·         Яке , на вашу думку,  завітало  сонечко ?
І  я  хочу, щоб у нас  на  уроці  була дуже –  дуже  тепла  атмосфера
2.    Карта успіху
Карта  успіху
Мета
Виконання
1.     Дізнатися  про  щось   нове


2.     Не  припускатися  помилок


3.     Працювати  над  каліграфією


4.     Виконувати всі  завдання  вчасно


5.     Активно працювати на уроці


6.     Бути уважним


ІІ. Перевірка та  узагальнення  фенологічних  спостережень
Природознавство
1.    Моделювання  погоди
·         Давайте спробуємо  змоделювати  сьогоднішню погоду
·         На дворі пора  року –  Зима  ( малюнок)
·         Яке число сьогодні? –  24 (  малюнок)
·         Який місяць  –  лютий  ( малюнок)
·         Який день  тижня? –  п’ятниця ( малюнок)
·         Яке небо? – ясно, похмуро ( малюнок)
·         Чи є  вітер ?  ( малюнок)
·         Хто  хоче  побути  синоптиками і  розповісти  про погоду ?
Українська мова
Відкрили зошити. Записали число
2.    Охарактеризуйте сьогоднішній  день прикметниками ( слова – прикметники)
·         До якої групи  належать  ці  слова? (  прикметники)
·         Що вони означають  ?  ( ознаку  предмету)
ІІІ. Повідомлення  теми  і  завдань уроку
На сьогоднішньому  уроці  ми  будемо  з  вами  виконувати  тренувальні вправи на  добір ознак,  характерних  для окремих  предметів.
ІVРобота  по темі уроку
1.    Хвилинка каліграфії Гра  «  Прикметникові загадки » Записуєте  лише  відповіді
Довгий, кольоровий , вишитий –  ( рушник)
Руда, прудка, хитра – (лисиця)
Червоне, соковите, смачне –  ( яблуко)
Перелітні, зимуючі, осілі  – ( птахи)
2.    Природознавство
·         Хто такі  птахи?
·         На які групи діляться?
·         Сьогодні з природознавства   ми  будемо працювати  з  теми  –  Птахи. Охорона  птахів.
3.    Робота в групах
·         Складемо розповідь  про птаха  за планом :
·         Назва птаха
·         Який є  за  розміром птах ?
·         Якого кольору пір’я ?
·         Який дзьобик ?
4.    Фізкультхвилинка Гра «Птахи чи звірі »
Українська мова
5.    Створення проблемної  ситуації
У  дідуся  Максима   великий  сад.  Сюди прилітали  різні  птахи.  Але  найчастішим  гостем  був  дятел.
·         На вашу думку, чому дятел був  найчастішим гостем  у саду?
·         Робота над  текстом
Природознавство
Одного  разу  на околицю  села  приїхали  екскаватори. Почали  будувати  аеродром. Незабаром  шум  літаків  було  чутно  на  кілька  кілометрів  довкола.  Якось  дідусь  оглядав  сад. Він  побачив  страшну  картину:  почали  сохнути  дерева…
·         Як ви гадаєте, чому гинули  дерева ?
·         Як потрібно  охороняти птахів?
6.    Гра « Так чи ні»
·         Птахів на гніздах  можна  турбувати
·         Не можна  чіпати  руками  яйця
·         Гнізда можна  розоряти
·         Можна приносити пташенят додому
·         Неможна кидати  в  птахів  каміння
·         Птахів треба охороняти
·         Птахи потребують нашої  допомоги
·         Які правила  охорони птахів  ви  будете  виконувати
Українська мова   
Записати речення
Діти, охороняйте  пернатих друзів!
V. Підсумок уроку
– Скласти ланцюжок  до теми прикметник
Іменник, прикметник, ознака   предмета, назва, Що? Хто? Який? Яка? Яке? Які?
·         Розкажіть утворений ланцюжок
·         Карта успіху
VІ.  Домашнє завдання
Зробити шпаківню. Проект « Птахи – наші пернаті друзі».
Бінарний інтегрований урок з української мови та природознавства. В уроці використані: робота в групах, індивідуальна робота, карта успіху. Урок містить формування ключових компетентностей: уміння вчитися, розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки, контролювати свою навчальну діяльність;
. інформаційно – комунікативні: розвивати уміння аргументувати і відстоювати свою думк
у;
.
здоров’язбережувальні: попереджувати перевтомлювання дітей на уроці;
. соціальні/ громадянські: удосконалювати навички продуктивної співпраці, ініціативності;
.
       загальнокультурні : формування у школярів культури оформлення письмових робіт.

















Тема:Спільнокореневі слова. Корінь
Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати у дітей мовне чуття; виховувати повагу до старших людей.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 151, с. 69)
— Назвіть у словах закінчення й основу.
— Прочитайте слова, заховані у пропонованих словах.
2. Каліграфічна хвилинка
Д д Дд Ді До ду ід од
Дідусь директор дятел
Де руки й охота, там скора робота.
— Визначте закінчення в словах охота, робота.
3. Словникова робота
Гра «Знайди “зайве” слово»
Вересень, їжак, заєць, олівець. (Їжак)
4. Робота над загадками
Нас слова міняють часто,
І, звичайно, це — на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова не поєднались. (Закінчення)
Якщо в слові неодмінно
Є частина змінна,
То є й та, що не зникає.
Як її ми називаєм? (Основа слова)
— Що таке закінчення?
— Що таке основа?
— З яких частин складається основа?
— Без якої частини основи не буває слова?
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спільнокореневі слова.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за малюнками (вправа 152, с. 70)
— Розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.
— Дайте відповіді на запитання.
Що означає кожне зі слів?
Як можна назвати всі ці слова?
Чи є в них спільна частина? Як вона називається?
— Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину.
2. Робота в групах (вправа 153, с. 70–71)
— Пригадайте, які слова називаються спільнокореневими, або спорідненими. 
— Як визначити корінь слова? (Слова, у яких спільний корінь, є спільнокореневими (спорідненими) словами. У них корінь має спільне для всіх слів значення. Наприклад: сад, садок, садовий, садівник.) 
3. Складання алгоритму визначення кореня 
Алгоритм визначення кореня 
Прочитай слово. 
Добери спільнокореневі слова. 
Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь. 
Виділи корінь умовною позначкою так:. 
— Доберіть по 2–3 ряди спільнокореневих слів. Визначте в них спільну частину — корінь. 
— Полічіть, скільки різних рядів спільнокореневих слів ви дібрали всім класом. 
Веселий, веселити, веселка. 
Зелений, зеленіє, зелень. 
Лікар, ліки, лікувати. 
Рід, рідний, рідня. 
— Доведіть, що це — групи спільнокореневих слів. 
Фізкультхвилинка 
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань 
1. Вибіркове списування (вправа 154, с. 71) 
— Прочитайте вірш. 
— Випишіть групами спільнокореневі слова. Позначте корінь. 
2. Вибірковий диктант 
— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь. 
Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали. 
VІ. Підсумок уроку 
— Що нового дізналися на уроці? 
— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.) 
— Як визначити корінь? 
— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади. 
VІІ. Домашнє завдання 
Вправа 155, с. 71. 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
к
а
б
р
л
з
я
н
и
е
Перше слово: 7, 5, 9, 8, 2
Друге слово: 1, 2, 5, 9, 8, 2
Третє слово: 3, 10, 4, 10, 6, 2
1. Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний;
2. Будівля, будувати, будильник, будова, будинок;
3. Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.
І група
Знайти спільнокореневі слова. Визначити корінь.
Мене колисала калина
В краю колисковім тонкими руками,
Кров калинова, як пісня єдина,
Горить в моїм серці гіркими зірками.
ІІ група
Утворити слова з коренем
                       -ліс-
ІІІ група
Серед слів знайти споріднені.
Читач, квітка, читання, квітковий, читанка, квітник.
Тема: Слова, що мають кілька значень
Мета: вчити учнів виявляти в тексті багатозначні слова, вживати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 111, с. 55)
— Прочитайте ті словосполучення, в яких прикметники вжито в переносному значенні. Прочитайте складені речення.
2. Гра «Упіймай слова в переносному значенні»
Гримить грім, гримить пісня; солодкий сон, солодке яблуко; свіжа думка, свіжа квітка; дитина плаче, зима плаче; солодкий чай, солодке життя.
3. Каліграфічна хвилинка
и и ии ми ім ир ги хи ти из
Граки півники лисички
Зайчик плутає сліди,
бо втікає від біди.
— Підкресліть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
— Скільки значень мають слова півники, зайчик, лисички?
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, що мають кілька значень.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над віршем (вправа 112, с. 55)
Попрацюйте разом!
— Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?
— Визначте значення слова гребінець у вірші. Скільки значень має слово гребінець?
— Розгляньте малюнки. Що на них зображено?
— Поміркуйте, який гребінець був першим? Чому?
— Прочитайте слова. За допомогою яких питань можна встановити зв’язки між поданими словами?
— Запам’ятайте! У мові є слова, що мають кілька значень. Одне слово може називати різні предмети, ознаки, дії. Наприклад: крило літака, крило будинку, крило вітряка; добра людина, добра страва; іде дощ, іде час. Зна-чення слів подаються в тлумачному словнику.
2. Поміркуйте! (вправа 113, с. 56–57)
— Прочитайте речення. Поміркуйте і скажіть, як ви розумієте значення слова ніжка в кожному випадку.
3. Робота над вправою 114 (с. 56)
— Прочитайте уривки з віршів. У яких значеннях у них ужито слово земля?
— Складіть або пригадайте відомі вам речення зі словом земля у таких значеннях: Земля — планета, земля — наша країна, земля — ґрунт, земля — поле. Скористайтесь малюнком. Запишіть ці речення. 
4. Хвилинка спілкування 
— Прочитайте початок діалогу. Про що відбувається розмова? Яке значення має слово шапка? 
— Продовжіть розмову. 
Фізкультхвилинка 
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань 
1. Робота в парах 
— Доберіть слова, щоб утворилися словосполучення. 
— Складіть речення зі словосполученнями із кожної групи. 
Кулькова..., Засіяне..., ... температура, 
... дитини, ... в зошиті, ... на зріст, 
... від валізи, футбольне..., ... ціна, 
двірна... (ручка) пшеничне... (поле) ... урожайність. (висока) 
2. Робота над віршем 
— Прочитайте вірш. 
Дивний ключ у небі лине, 
Не залізний, а пташиний. 
Тим ключем в осінній млі 
Відлітають журавлі. 
Л. Граматюк 
— Скільки значень має слово ключ? (Слюсарний, журавлиний, скрипковий, ключ від вхідних дверей) 
— Який висновок можна зробити? 
— Складіть речення зі словом ключ. 
VІ. Підсумок уроку 
— З якими словами ознайомилися на уроці? (Зі словами, які мають кілька значень) 
— Наведіть приклади таких слів. 
— Складіть словосполучення зі словами гострий, голова, щоб показати їхню багатозначність. 
VІІ. Домашнє завдання 
Вправа 115, с. 57. 
Тема: Звертання. Розділові знаки при звертаннях
Мета: розширити знання учнів про звертання в спонукальних реченнях; розвивати вміння виділяти звертання на письмі; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до усної народної творчості.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 87 (3), с. 44)
Учні зачитують складені казочки про маленьке зернятко.
2. Графічний диктант
— Визначте види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки: розповідне неокличне речення — РН; розповідне окличне — РО; питальне неокличне — ПН; питальне окличне — ПО; спонукальне неокличне — СН; спонукальне окличне — СО.
Яка ж ти гарна й пишна, земле наша! (РО)
Посадіть, друзі, в школі сад! (СО)
Ти знаєш, як пахне любисток? (РП)
А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь! (СО)
Як не любити мову нашу?! (ПО)
Хліб пахне солодко, як пахнуть меду соти. (РН)
Завжди пам’ятайте про батьків і допомагайте їм. (СН)
3. Творча робота
— Перетворіть розповідні речення на питальні і спонукальні.
Андрій читає цікаву книгу.
Учні заходять у світлий клас.
Діти взяли кошики і пішли до лісу.
Додатковий матеріал за темою див. на с. 124.
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Тема «Звертання» не є новою для вас.
Пригадайте, коли ви вчилися складати листи, привітання, запрошення, то використовували звертання у власному мовленні.
Сьогодні на уроці ви закріпите вміння виділяти голосом звертання і вживати при звертанні відповідні розділові знаки.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за вправою 88 (с. 45)
— Прочитайте виразно вірш.
— Поясніть значення слова хижка.
— До кого звертається автор?
— Зверніть увагу, де міститься звертання і як воно виділяється на письмі.
2. Пояснення вчителя
— Звертання — це слово або група слів, що називає того, до кого звертаються. Під час вимови звертання виділяється голосом, а на письмі — комою або знаком оклику. Якщо звертання стоїть на початку або в кінці речення, воно виділяється комою. Якщо звертання стоїть у середині речення, воно з обох боків виділяється комами. 
3. Каліграфічна хвилинка
Сс Сс Сс сс си се іс са ос син
Спи, моя ластівко, солодко спи!
— Знайдіть звертання у віршованому рядку.
— Яким за метою висловлювання є речення зі звертанням?
4. Робота над віршем (вправа 89, с. 45)
— Прочитайте вірш, виділяючи голосом звертання.
— Якими за метою висловлювання є речення зі звертаннями?
— Спишіть речення зі звертаннями. Звертання підкресліть.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Творча робота (вправа 90, с. 46)
— Запишіть слова у формі звертання.
— Із двома звертаннями на вибір складіть речення.
— Які речення за метою висловлювання ви склали?
— Отже, звертання вживаються не тільки у спонукальних реченнях, а й у розповідних.
2. Вибірковий диктант
— Випишіть лише звертання.
На тобі, Гаврило, що мені немило!
На тобі, небоже, що мені негоже!
Антошку! Їж потрошку, лише не з’їж ложку!
Хапай, Петре, поки тепле!
З Богом, Парасю, як люди трапляються!
Ні сіло, ні впало, давай, бабо, сало! (Народна творчість)
3. Письмо з пам’яті (вправа 91, с. 46)
— Прочитайте вірш. Знайдіть у ньому звертання.
— Чому поет назвав пісні рідного краю золотим зерном?
— Прочитайте вірш кілька разів. Намагайтеся його запам’ятати.
— Запишіть вірш з пам’яті.
4. Гра «Відгадай казку»
— З яких казок ці уривки? Знайдіть у них звертання.
Гуси, гуси, гусенята,
Візьміть мене на крилята...
Не їж мене, лиско, 
Я тобі пісеньку заспіваю...
Гей, Круть! Гей, Верть!
А гляньте скільки зерна я намолотив!
Приходь, Журавлику, приходь, лебедику!
Я для тебе, як для себе...
5. Хвилинка спілкування (с. 46)
— Розіграйте діалог з відомої вам казки. Продовжіть його.
VI. Підсумок уроку
— Що ми називаємо звертанням?
— Як звертання виділяються в усній мові?
— А як звертання виділяються на письмі?
VII. Домашнє завдання
Вправа 92, с. 46. 



















Прекрасні звертання
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонька рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе  в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в слова передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Я до бабусі з любовю звертаюсь:
 Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притулюся,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
 Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю – і  радість росте!
Слово хорошее народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружина, велека, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю –
Мій оберіг і родина моя!





Тема: Змінювання іменників за числами.
Мета: удосконалювати вміння учнів визначати число іменників, змінювати їх за числами; простежити за вживанням іменників у певному числі; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: таблиця «Знайди слово», дошка, виставка рушників.
Зміст уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Гомінка, немов сопілка,
Запашна, як вишні гілка,
Мусим завжди, я і ти,
Рідну мову берегти.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ТЕХНОЛОГІЯ «Незакінчене речення»
На дошці записані початки речень, закінчіть їх. Відповіді запишіть у зошит стовпчиком.
·         Іменники відповідають на питання…………..
·         Іменники мають рід ……………………..
·         Іменники означають назви ………………….
Взаємоперевірка
Вчитель відкриває частину дошки, де записано правильні відповіді.
Підніміть руки ті учні, які не допустили жодної помилки. Сьогодні ви будете моїми помічниками.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ
Тема хоч і проста, та для вас цікава.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
Ви здобудете знання і нові уміння,
А для цього треба вам проявить терпіння!
Отож, друзі, до роботи.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Тема нашого уроку «Змінювання іменників за числами. Іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині»
Урок ми проведемо у формі «Броунівського руху». Що це таке?
Хвилинка-цікавинка
Колись давно жив вчений Броун. Він вивчав рух молекул – маленьких частинок, з яких складається весь світ. Вчений помітив, що частинки, стикаючись одна з одною, передають певну інформацію. От і ви перед уроком утворили групи учнів-молекул, а мої помічники будуть молекулами, які передаватимуть інформацію іншим членам групи.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Каліграфічна хвилинка
Щоб наші роботи були гарні, проведемо каліграфічну хвилинку.
Ник уш р
Помічники, допоможіть учасникам своїх груп утворити слова із запропонованого запису. Запишіть це слово поруч.
Рушник
3 Етимологічна хвилинка
Що ви знаєте про рушник?
Учні:
Український рушник! Символ і краса українського народу!
Які то візерунки! У цих вишивках – пісні та лани неозорі,
Птахів щебетання, весняні світання,
Квітковий розмай і калини зітхання!
Слово «рушник» походить від слова руш, вирушай. Мати давала дитині з собою рушник, коли вона вирушала в далеку дорогу, замотуючи в нього хлібину. Без рушника не обходиться народження, одруження, зустріч гостей, проводи до армії. (перегляд рушників)
Багато віршів і пісень написано про рушник. (запис пісні про рушник на вірші А.Малишка)
Складіть і запишіть речення із словом рушник.
(мама вишила гарний рушник)
4 Колективна робота
Вчений Броун був дослідником. Дослідниками й ви будете зараз. Об’єкт дослідження – текст вправи.
Oзнайомтесь із текстом, запишіть його в зошити, а потім виконайте дослідницьку роботу таким чином: іменники, які вжито в однині підкресліть однією лінією, а іменники, вжиті в множині – двома лініями. Після закінчення роботи перевіримо результати ваших досліджень.
5 Фізкультхвилинка
6 Вибірковий диктант із творчим завданням
Мороз. Засніжило. Зима.
Земля, як дзвін тверда.
Щербатий місяць крадькома у вікно загляда.
А тепер випишіть іменники в колонку.
У якому числі вони вжиті?
Поставте іменники у форму множини. Запишіть їх.
7 Домашнє завдання
Цей вірш зображає зимовий час. Поглянемо на малюнок на сторінці 31. Вдома складіть письмову розповідь за цим малюнком.
8 Вправа 66 Проблемна ситуація.
А чи до кожного іменника у формі однини можна дібрати форму множини?
Зараз ми доведемо правильність чи хибність ваших думок.
9 Загадки
Відгадайте загадки, а слова відгадки поставте в іншу форму числа.
Я бджілка трудівниця,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
із різних квіток
я збираю …..(медок)
(мед-однина)
У зимовий холодний час,
Люблять всі малята нас.
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку нас везуть.
(сани-множина)
Два кільця, два кінця, посередині гвіздок .
(ножиці-множина)
Голубенька шубка увесь світ накрила.
(небо-однина)
Помічники, допоможіть своїм групам зробити висновок з наших досліджень.
Учні повинні прийти до висновку, що є іменники, які вживаються тільки в однині, або тільки в множині.
10 Самостійна робота. Робота в парах.
Молекули рухаються самостійно. Передають інформацію без сторонньої допомоги. Ось і ви зараз одержите картку, знайдете на ній два слова-іменника та назвете їх своєму сусідові. Сусід назве вам свої два слова. Записавши ці слова, доберіть до них відповідну форму однини чи множини.
Діти працюють із таблицями «Знайди слово» (Додаток)
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Всі ви гарно працювали на уроці. Зараз ми проведемо гру «один-багато», яка допоможе з’ясувати, як добре ви засвоїли сьогоднішній матеріал.
Якщо до іменника можна дібрати відповідну форму числа, підніміть руки догори, якщо ні –тримайте їх на парті.
Гілка                    молоко
Казка                   цукор
Стежка                цемент
Книжка               футбол
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі,
Щиро дякую вам, друзі!



 Тема: Зв’язок дієслова з іменником у реченні. Складання речень за малюнками.
Мета: вдосконалювати знання учнів про дієслово; формувати вміння розпізнавати дієслово за істотними ознаками (питанням, значенням, роллю в реченні), вчити ставити питання від іменника до дієслова; розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух; виховувати гордість за свою Батьківщину.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Каліграфічна хвилинка
Зз зц єць ух ає
Заєць має двоє вух.
Як одним він рухає,
Другим слуха вітерець,
Що за полем дмухає.
— Назвіть дієслова. Визначте їх час.
— Зробіть звуковий аналіз слова вітерець.
— Складіть речення зі словом заєць.
2. Робота над загадками. Словникова робота
На небі біліє,
Світить, а не гріє. (Місяць)
На ракеті він літає
І скафандр чудовий має. (Космонавт)

Засвітила, полетіла —
Хвіст вогненний залишила. (Ракета)
Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць, зорі)
— Якою темою об’єднані ці слова-відгадки? (Космос)
— Продовжіть цей ряд слів. (Супутник, космічний корабель, космонавтика)
— Запишіть речення.
12 квітня — Всесвітній день авіації та космонавтики.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати дієслово. Дізнаємося, чому саме 12 квітня відзначають Усесвітній день авіації і космонавтики.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Працюємо разом (вправа 392, с. 159)
— Прочитайте текст. Про що він?
— Доберіть до нього заголовок. Хто є першим космонавтом нашої незалежної держави?
Леонід Каденюк народився в селі Клішківці Хотинського району Чернівецької області.
Навчався в Чернігівському училищі льотчиків. У 1995 році переміг у конкурсі на спільний україно-американський політ. Підготовку до польоту пройшов у місті Х’юстоні. У космосі перебував 16 діб. Екіпаж у складі 6 чоловік проводив важливі біологічні дослідження.
— На які питання відповідають виділені дієслова?
— Випишіть сполучення цих дієслів з іменниками. Поставте у дужках питання від дієслова до іменника за зразком.
Фізкультхвилинка
2. Робота в парах (вправа 393, с. 159)
— Прочитайте текст. Яка його основна думка?
— До виділених дієслів доберіть синоніми. Запишіть їх.
— Скажіть, якими членами речення є виділені дієслова. З якою частиною мови пов’язане в реченні дієслово?
Слово про слово
— Прочитайте тлумачення слів сувенір і мініатюрні. Складіть з ними речення.
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
1. Вибіркове списування
— Прочитайте текст. Випишіть головні члени речення, ставлячи питання від підмета до присудка.
У траві роса виблискує сріблом. Вітаються з тобою білі голівки ромашок. Червоно вабить конюшина. Під кущем глоду вихитується ніжна шипшина. Уже й бджоли снують. У дубовому гаї понад струмком заливається іволга. Ще й соловейко витьохкує. (За О. Десняком)
— Якою частиною мови виражені підмети?
— А що ви можете сказати про присудки?
— На які питання відповідають дієслова?
2. Робота над віршем
— Прочитайте вірш. Спишіть другу і третю строфи. Підкресліть дієслова та іменники, що з ними зв’язані.

ТВОЯ ЗЕМЛЯ
Розтанула зоря досвітня,
Росою вкрилися поля.
Ласкава, щедра і привітна
Лежить навкіл твоя земля.
Вона тобі не пошкодує
Свого добра, свого тепла:
І щедро хлібом нагодує,
Води хлюпне із джерела.
Для тебе цвітом зарясніє,
Птахами виповнить ліси,
Вбере долини й полонини.
У квіти дивної краси.
3. Робота в парах.
— Прочитайте текст і спишіть його, розкриваючи дужки. Виділені слова розберіть за будовою.
ОМЕЛА
Омела — це рослина-паразит. Вона (рости) на дереві і (пити) з нього соки. Ти (бачити) на гілках деяких дерев зелені густі шапки — немов пташині гнізда? Улітку вони (ховатися) серед листя і малопомітні. Зате їх добре видно взимку та восени. Тобто, коли дерева (стояти) голі, безлисті. Ото і є омела.
VІ. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення»
На сьогоднішньому уроці я вчився...
Найбільше мені сподобалося...
VІI. Домашнє завдання
Вправа 394, с. 160.
































ТЕМА. Іменники–синоніми та іменники–антоніми. Слова, що звучать та пишуться однаково.
МЕТА: – повторити відомості про іменники-синоніми та іменники-антоніми, а також про слова, що звучать і пишуться однаково; розширити уявлення дітей про лексичне значення іменника;
·         удосконалювати вміння учнів добирати синоніми, антоніми; формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, що найбільш відповідають змісту висловлювання;
·         виховувати любов до України, її славної історії, любов до рідного міста.
ОБЛАДНАННЯ: словники української мови («Шкільний тлумачний словник української мови», К.С.Прищепа, В.Г. Лук’яненко «Тематичний словник школяра»); фотоілюстрації із зображенням пам’ятників історії міста Білої Церкви.
ТИП: урок узагальнення і систематизації знань
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок-екскурсія
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Згадаємо, будь ласка, як українські поети висловлювались про нашу рідну мову. (Учні читають дібрані висловлювання). У яких поезіях її називають «солов’їною»? Хто автор цих рядків? Як закликає поет М.Рильський дбати про мову? («Як парость виноградної лози»).
Прочитайте, будь ласка, запис розміщений на дошці:
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
До чого закликає нас поет? Доберіть, будь ласка, ще влучні слова до словосполучення «рідний край». (Любий, чарівний, чудесний, чудовий).
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про багатство української мови, про її багатий лексичний запас. Одні й ті самі поняття ми можемо назвати різними словами. Сьогодні у центрі нашої уваги будуть синоніми, антоніми та слова, що звучать і пишуться однаково.
Пригадайте, будь ласка, які слова називаються синонімами? Підберіть, будь ласка, до словосполучення «рідний край» синоніми. (Вітчизна, Батьківщина). Як пишемо ці слова? Чому?
А якщо змінемо наголос у слові «Батьківщина» – отримаємо те, що залишають у спадок батьки, предки. (Батьківщина).
Сьогодні ми помандруємо до захоплюючого світу мови, поринемо в історію рідного міста – нашої малої Батьківщини.
Підготуємось до подорожі. (Клас заздалегідь поділяється на команди «Чомучки» та «Пізнайки»). У проведенні уроку нам будуть допомагати учні, яких ми попросимо попрацювати у нашому «довідковому бюро». Вони будуть працювати зі словниками і допоможуть нам правильно визначити значення слів. (Учні показують і називають словники).
Тож вирушаймо у мандри, мандрівку, подорож. Проте це навчальна подорож, тож правильніше буде назвати її «екскурсією». А я, з вашого дозволу, буду екскурсоводом, а ви – екскурсантами.
III. ПОВТОРЕННЯ І УЗАГАГАЛЬНЕННЯ ПОНЯТЬ І ЗАСВОЄННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЇМ СИСТЕМИ УМІНЬ
1.    Словникова робота
Звернемось до «довідкового бюро». Поясніть, будь ласка, лексичне значення слів екскурсія, екскурсовод.
(Екскурсія – колективна поїздка кудись, колективне відвідування музею з метою ознайомлення, вивчення.
Екскукрсовод – спеціаліст, який дає пояснення екскурсантам).
Діти, поясніть, будь ласка, лексичне значення «екскурсант».
Запишіть, будь ласка, нові слова і запам’ятайте їх правопис і лексичне значення.
Екскурсія, екскурсовод,           екскурсант.
З одним із слів (за вибором) складіть і запишіть, будь ласка, речення.
На уроці вам потрібно запам’ятати якомога більше слів, вчитись використовувати їх усвоєму мовленні, запам’ятати їх лексичне значення.
Вирушаючи у подорож, перевіримо, з яким багажем знань ми збираємось подорожувати, вам стануть у пригоді знання з київщинознавства і читання.
2.    Розподільне списування
Учням команди «Чомучки» я пропоную зі слів і словосполучень, користуючись алгоритмом, виписати іменники власні назви, а учням команди «Пізнайки» – виписати іменники загальні назви.
Іменник
Ярослав Мудрий, Замкова гора, площа Волі, князь Володимир, місто Біла Церква, гетьман Богдан Хмельницький, річка Рось.
Поясніть, будь ласка, вживання великої букви у словах.
(Взаємоперевірка команд).
Пригадайте, будь ласка, з уроків київщинознавства і читання: хто з київських князів заснував наше місто? (Ярослав Мудрий). У якому році? (1032).
Із запропонованих на дошці слів, виберіть, будь ласка, ті, які вказують на риси характеру Ярослава Мудрого.
(Мудрість, жорстокість, досвідченість, мстивість, розум, немилосердність,далекоглядність).
Поясніть, будь ласка, як ви розумієте лексичне значення слова «далекоглядність».
Ярослав Мудрий – князь-воїн. Згадаймо захисників міста у період татаро-монгольської навали. Це були воїни-витязі.
(Один з учнів класу звертається за поясненням слова «витязь» до «довідкового бюро»).
(Витязь – хоробрий воїн, богатир).
3.    Гра «Хто більше» (командна робота)
Колективно, командою, доберіть і запишіть, будь ласка, як можна більше слів-синонімів, які характеризували б воїнів-витязів. Перемагає та команда, яка найбільше добере синонімів.
(Мужність, відвага, сміливість, безстрашність, хоробрість, стійкість, рішучість).
Але Ярослав Мудрий був не тільки князем-воїном, але й будівельником. Він зводив церкви, відкривав при них школи.
Пригадайте, будь ласка, імена перших просвітителів у Київській Русі, яким ми завдячуємо за азбуку. (Кирило і Мефодій).
Доберіть, будь ласка, синонім до слова «азбука». (Алфавіт, абетка).
Запишіть прислів’я.
Знання те світло, яке з темряви виводить.
4.    Звуко-буквений аналіз слів
Виконайте, будь ласка, звуко-буквений аналіз підкреслених слів за алгоритмом. (Учні команди «Чомучки» виконують звуко-буквений аналіз слова «знання», а учні команди «Пізнайки» – слова «темрява»).
Алгоритм звуко-буквеного аналізу слова:
·         Вимов слово вголос;
·         постав наголос;
·         поділи слово на склади;
·         під кожною буквою познач схематично відповідний звук;
·         підрахуй і запиши кількість складів, букв і звуків.
А тепер зупинимося біля пам’ятника гетьману Богдану Хмельницькому.
(Учні звертаються до учнів-консультантів за поясненням слова «пам’ятник»).
(Пам’ятник – архітектурна або скульптурна споруда в пам’ять чи на честь кого-, чого-небудь).
Підберіть, будь ласка, синонім до слова «пам’ятник». (Монумент). Введіть ці слова у речення.
Богдан Хмельницький був один з перших, хто боровся за незалежність України. Доберіть і запишіть, будь ласка, синоніми до слова «незалежність».
(Незалежність – воля, непідлеглість, самостійність, суверенність).
Дома, учням групи А, потрібно буде написати твір-мініатюру про здобуття незалежності України за часів Богдана Хмельницького, використовуючи цей синонімічний ряд слів.
Для чого ми використовуємо синоніми? (Вчитель підводить підсумки гри).
Коли ми говоримо про синоніми, маємо на увазі слова, які … (учні продовжують речення).
А як називаються слова, що мають протилежне значення?
5.    Вибіркове списування
Прочитайте прислів’я. У кожному з них знайдіть слова, протилежні за значенням. Запишіть, будь ласка, їх парами. (Колективна робота).
Мала праця краща за безділля.
Краще добрий кінець, ніж гарний початок.
А без праці, діти, нема й відпочинку.
6.    Фізкультхвилинка
Два прихлопи,
три притопи,
на носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо,
ми танцюєм гопачок.
Раз – присядем, два – присядем,
настрій гарний.
Покружлялись, повертілись
і тихенько всі усілись.
7.    Гра «Відшукай пару»
(Учні виконують завдання колективно на дошці, відшукують іменники- антоніми до запропонованих слів і з’єднують пари).
бідність      доброта     холод
багатство     хвороба     юність
тепло
здоров ‘я     старість   злість
Зі словом «здоров’я» складіть, будь ласка, (усно) спонукальне речення.   Отже, слова протилежні за значенням, називаються…
А ще, діти, в українській мові є такі слова, які звучать і пишуться однаково. Знайдіть, будь ласка, їх у даних реченнях.
1.    Вже пройшов цілий місяць відтоді, як Оленка ходить до школи.
2.    І блідий місяць на ту пору
із хмари де-де виглядав,
неначе човен в синім морі,
то виринав, то потопав.
Т.Шевченко
Поясніть, будь ласка, значення слова «місяць» в кожному реченні.
(Учні-консультанти уточнюють лексичне значення.
1.    Місяць – проміжок часу, одна дванадцята частина року.
2.    Місяць – найближче до Землі небесне тіло, її супутник).
Наведіть, будь ласка, приклади своїх слів, які звучать і пишуться однаково, а мають різне значення. (Ключ, роман, сон, ручка, коса, ніс).
V. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОСНОВНИХ ТЕОРЕТИЧНИХ ПОЛОЖЕНЬ.
Підходить час з «екскурсії» повертатись. Давайте ж, будь ласка, повторимо основні поняття, які сьогодні повторили.
Технологія «Мозковий штурм»
(Цей етап уроку проводять капітани команд, з метою перевірки знань членів команд).
– Які слова є синонімами?
– Слова, протилежні за значенням, це…
– Коли найчастіше вживаються антоніми в нашому мовленні?
– У яких випадках треба добирати синоніми?
– Наведіть приклади іменників-синонімів та іменників-антонімів. (Вчитель підводить підсумки роботи команд на уроці).
Відгадайте, будь ласка, загадку.
В нас однакове ім’я.
А скажіть, хто брат, хто я?
Я скажу: «З дерев лечу»,
Каже брат: «По пошті мчу».
(Лист)
Домашнє завдання для учнів групи В. Складіть, будь ласка, два речення зі словом-відгадкою, щоб воно виступало в різних значеннях.
Домашнє завдання для учнів групи Б. Доберіть і запишіть, будь ласка, чотири прислів’я з протилежними за значенням іменниками.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
На початку уроку перед вами стояло завдання: запам’ятати якомога більше слів, а також запам’ятати їх лексичне значення.
– Які ж слова ви запам’ятали?
– Хто такий екскурсовод?
– Про яких видатних людей нашого міста ми говорили на уроці?
– Під час виконання яких завдань у вас виникали труднощі?
– Які завдання вам найбільше сподобалось виконувати?
– Дякую вам за співпрацю.
Прочитайте і запам’ятайте, будь ласка, повчання князя Ярослава Мудрого дітям.
Не сваріться, жийте в згоді:
Тільки мир збере усе,
А незгода, наче вітер,
Все по полю рознесе.
Як не будете всі разом
Йти до спільної мети,
Ви, державу зруйнувавши,
Подастеся у світи.
(О. Олесь)
– Що заповідав нащадкам Ярослав Мудрий?
– Які слова-антоніми використано у вірші?



Тема уроку: Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання.
Мета уроку: вивчити прийменники, повторити, що таке префікси, вчити дітей зіставляти префікси й прийменники за значенням і способом написання, правильно їх писати, утворювати нові слова за допомогою префіксів, з`єднувати за допомогою прийменників слова в словосполученнях за змістом; розвивати мовленнєву компетентність, увагу, пам`ять, пізнавальну активність, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність, любов до книги.
Обладнання: картки самооцінювання, опорні схеми « Знаю, умію, ціную», книга «Робінзон Крузо»,   тлумачний словник, таблиця «Дерево рішень», мікрофон, опорна схема плану уроку.
Хід уроку:
І Організаційний момент.
Ось дзвіночок пролунав,
Дзвінко пісню заспівав , Чули, діти? (так)
Кому дозволено сісти першим? (Дівчаткам)
Правильно, спочатку – краса, а потім сила.
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.
1. «Очікування результату» Урок розпочався.
Що ви очікуєте від уроку? Подумайте і закінчіть речення.
«Від уроку я очікую…»
«Наш урок буде….»
«На уроці ми будемо..»  
Отже, якщо  ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто…
Відгадайте, кого саме. Складіть із розсипаних слів речення. (навчати, добре, знати, того, хто, хоче, все, знати)
Що це за речення? Отже, приємно і легко, навчати тих, хто хоче сам навчатися.
ІІІ. Хвилинка каліграфії
1.Спишіть каліграфічно утворене прислів`я. Добре того навчати, хто хоче все знати.
2. Девіз уроку:
Старайся, пробуй, живи!
Розум, увагу прояви!
Активним і уважним будь!
Про все, що вивчив не забудь.
VІ. Ознайомлення з темою і завданнями уроку.
Ми з вами почали вивчення теми «Будова слова».
З якою темою ви познайомились на минулому уроці?
Перед вивченням нової теми пропоную позначити в опорній схемі, що ви знаєте, вмієте і цінуєте – позначте «+». А якщо ні – «-».
                                                                                                                                            Початок уроку                         Кінець уроку
                                                                                                                                               «+»,   «- »                                «+»,   «- »
 Знаю                     Що таке префікс?
                               Що таке прийменник?
                               Як пишеться прийменник зі словами?
                               Як пишеться префікс зі словами?
 Вмію                      Зіставляти за значенням префікси і прийменники.
                               Визначати префікси в словах.
                               Писати зі словами прийменники
                               Утворювати нові слова за допомогою префіксів.
                               Складати зі слів речення .
 Ціную                    Нові знання
                                Корисні поради
                               Думки товаришів
Отже, ми знаємо , над чим будемо працювати на уроці?
 Пригадай : Що таке префікс?
Дізнайся: Що таке прийменник?
Порівняй: Яке мають значення префікси й прийменники? Як пишеться прийменник і префікс з зі словами?
 «Дерево рішень»     Префікс Прийменник
V. Повторення вивченого матеріалу.
1. «Запитай у партнера».
1. З яких частин складається слово?
2. З чого складається основа?
3. Як називають слова, що мають спільний корінь?
4. Як називається частина слова, що стоїть перед коренем?
5 Як визначити префікси в слові?
6 Як пишуться слова зі словом?
2. Вправа 249, с 106
. Виконання вправи.
3. «Дерево рішень»
• Префікс
• Частина слова
• Стоїть перед коренем
• Утворює нові слова
• Зі словом пишеться разом.
• Найчастіше вживаються префікси В-, за-, з-,по-, при, до-, на, від.
• Найчастіше вживаються з дієсловами.
VІ.Фізхвилинка ( Гра «Дракон, самурай, принцеса»)
VІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Дібрати слово близьке за значенням з префіксом без- до слова незаселений острів (безлюдний острів).
Демонстрація книги Даніеля Дефо «Робінзон Крузо».
Визначити префікс в слові безлюдний Як можна ще сказати про безлюдний острів. Острів без людей. Як ми написали слово «без»?
Чому написали окремо? (Бо це окреме слова, а всі слова пишуться окремо). Яке завдання виконує слово «без» в цьому словосполученні? Прочитайте словосполучення без цього маленького слова. Що ще допомагає зв`язати слова за змістом?
Отже, прийменник – це окреме слово, що служить для зв`язку слів у словосполученнях і реченнях і пишеться окремо.
2. Дібрати за змістом прийменники. Прочитайте і доберіть потрібні за змістом прийменники, щоб зв`язати слова між собою. Перейду…..дорогу
Дійду …..дороги
Вийду ……дорогу
Зійду ….дороги
Відійду …..дороги
3. Робота з «Деревом рішень»
• Прийменник
• Окреме слово
• Служить для зв`язку слів у
• словосполученнях і реченнях.
• Зустрічаються прийменники на, до, від, без, у, із, в, через.
4. Порівняння прийменників і префіксів
Отже, бачимо , що є однозвучні префікси і прийменники.
Як же писати? Окремо чи разом?
-Необхідно дізнатися, це префікс чи прийменник.
-Якщо це частина слова, то пишемо разом, якщо це окреме слово – пишемо окремо.
Є підказка: між прийменником і словом можна вставити слово за змістом.
Дійду до …. дороги Напишу в …. зошиті Прочитаю в ….книзі
6. Перевіримо підказку
Списати загадку, розкриваючи дужки. Записати відгадку.
1 варіант
1)Сидить баба (на)грядках Вся (за)кутана (в)хустках. Капуста.
2 варіант 2) (Під)землею птиця Кубло (з)вила І яєць (на)несла. Картопля .
(взаємоперевірка)
Коментування написання загадки.
7. Словникова робота.
Які ви знаєте блюда з картоплею, капустою?
Де картопля і капуста як начинка.
Пиріг – словникове слово.
Робота з картками.
А) значення слова пиріг.
Б) звукова модель слова.
В) З`єднати частини і утворити прислів`я
г) речення зі словом пиріг Бабуся у неділю спекла смачний пиріг з абрикосами.
Записати речення, виділити префікс, знайти прийменник, підкреслити підмет і присудок, назвати, які є словникові слова в реченні.
VІІІ. Підсумок
1. Зробимо останній крок- Підсумуємо урок!
2.Робота з опорною схемою Поверніться до опорної схеми, яку заповнювали на початку уроку. Чи можна там щось змінити?
3.Робота з таблицею «Дерево рішень»
Отже, що таке префікс?
Що таке прийменник?
Значення префікса?
Значення прийменника?
Як пишуться префікси, а як прийменники?
4. Домашнє завдання Картка  
Утворити за допомогою префіксів слова і скласти словосполучення з поданими прийменниками.
Зразок:                 З-                    з …
                             Зробити          з                  паперу
                             На-                   на …
                             До-                   до …
                             По-                   по…
5 . Вправа «Мікрофон»
Висловіть свої враження і побажання від уроку, спираючись на початок речень:
• Сьогодні я дізнався….
• Було цікаво…..
• Я зрозумів,що…
• Тепер я знаю….
- Кому хочете подякувати за урок?

Поаплодуйте один одному за урок.



Немає коментарів:

Дописати коментар